cat

Últimes noticies

Premis Butaca 2017 Els Premis Butaca es poden considerar actualment els guardons de refer&egrav...
Història de les arts escèniques catalanes / Teatre medieval           La teatralitat medieval i la seva perviv&egr...

Història de les arts escèniques catalanes / Teatre medieval

         

La teatralitat medieval i la seva pervivència, de Francesc Massip i Lenke Kovács, és el primer volum de la Història de les arts escèniques catalanes (HAEC), un projecte que publiquen amb coedició l'Institut del Teatre i Edicions de la Universitat de Barcelona, i que inclourà cinc volums dedicats a analitzar tots els àmbits relacionats amb la realitat escènica dels Països Catalans. 

Un procés iniciat fa 30 anys

El primer volum de la Història de les arts escèniques catalanes culmina un procés iniciat fa més de tres dècades quan la direcció de l'Institut del Teatre, encapçalada per Josep Montanyès, es va plantejar la necessitat de fer una història del teatre català amb una nova concepció que superés l'enfocament habitual partint de la literatura dramàtica per tal d'abraçar totes les formes d'espectacle. A finals dels anys vuitanta del segle passat —i essent director general de l'Institut del Teatre Jordi Coca— es va configurar un primer índex dels volums que havien de desenvolupar una història de les arts escèniques dels Països Catalans d'àmplia visió, així com les recerques publicades i les que estaven en procés d'edició. Per diverses raons, el projecte, com el de l'enciclopèdia, va quedar arraconat a partir del curs 1992-1993 i dues dècades després, en els treballs preparatoris de la celebració del centenari de l'Institut del Teatre, es va reprendre com una de les fites cabdals de la commemoració. Amb l'impuls d'un nou equip coordinador liderat per la direcció encapçalada per Magda Puyo, Carles Batlle i Albert Mestres, i gràcies també a la implicació de la Universitat de Barcelona, la HAEC veu avui la llum en el format tradicional de paper (més endavant, estarà disponible a la xarxa).

Tradició escènica ben arrelada

Aquest primer volum de la Història de les arts escèniques catalanes, La teatralitat medieval i la seva pervivència, de Francesc Massip i Lenke Kovács, escrit amb la col·laboració de Jesús Carruesco, Montserrat Reig, Agustí Ros i Vilanova i Josep Lluís Sirera ofereix un recorregut per l'antic mapa teatral català i evidencia que tot el territori lingüístic comparteix una tradició de pràctiques escèniques molt arrelada, amb una forta cohesió interna, que es va desenvolupar en consonància amb els corrents teatrals europeus de l'època.

En l'àmbit de la festa i de la cultura popular es succeeixen fins als nostres dies models i tècniques d'origen medieval amb una gran varietat de pervivències, algunes de les quals són úniques a Europa, com la Sibil·la de Mallorca, la Dansa de la Mort de Verges, la Patum de Berga, els balls parlats de les comarques tarragonines, la Moma del Corpus de València i, molt especialment, la Festa o Misteri d'Elx.

El volum proposa una nova manera d'emprendre la historiografia del teatre català. Així, s'estudia el fenomen escènic des de quatre angles: es traça el marc històric general per a cadascun dels períodes en què s'ha subdividit el volum; es fa una contextualització historicocultural i política de l'espectacle del període; s'analitza l'organització del món espectacular i, per últim, es presenten les modalitats i les formes espectaculars de l'època. En general, els cinc volums de la HAEC defugiran de l'enfocament que tendeix a considerar la literatura dramàtica com a eix de la història del teatre, per tenir en compte, a més d'autors i obres, la realitat escènica, la producció, l'exhibició, la comunicació i el consum en cada època. El proper títol que es publicarà serà Del naixement del teatre modern al preromanticisme (segles XVI-XVIII), d'Albert Rossichi Gabriel Sansano.

Un apunt sobre els autors

Francesc Massip és Catedràtic d'Història del Teatre Català a la Universitat Rovira i Virgili, autor d'una trentena de llibres i centenars d'articles en les principals llengües d'Europa i Amèrica, particularment sobre el teatre i la dansa medievals i del Renaixement, així com aspectes vinculats al teatre popular i les tradicions folklòriques. A destacar La Festa d'Elx (1991), El Teatro Medieval (1992), La ilusión de Ícaro (1997), A cos de rei (2010) o Those Dark Ages Revisited (2014).

Lenke Kovács és doctora en Filologia Catalana per la Universitat Rovira i Virgili amb l'edició crítica de les consuetes mallorquines de la Passió de Crist (ms. 1139, Biblioteca de Catalunya) (2013), ha escrit articles i ressenyes en diferents llengües europees sobre el teatre a l'època medieval i moderna. Actualment imparteix docència a la Universitat de les Illes Balears i porta la Secretaria General de la Société Internationale pour l'étude du Théâtre Médiéval.

Localització

Teatre Lliure
Plaça Margarita Xirgu,1-08004-Barcelona

Contacta amb nosaltres

  • Telèfon: +34 93 289 27 70 ( ext.362)
Inici Actualitat en catalâ Història de les arts escèniques catalanes / Teatre medieval